sobota, 5 kwietnia 2014

Chleb tygrysi

Dzisiaj kolejne pieczenie z cyklu Wypiekanie na śniadanie. Piekliśmy chleb Tygrysi z przepisu Berniki. Chleb jest pyszny z bardzo chrupiącą skórką którą otrzymujemy dzięki posmarowaniu "papką" na bazie mąki ryżowej. W trakcie pieczenia chleb popękał tworząc piękny wzorek na całej powierzchni chlebka.Ja zmieniłam proporcje na skorupkę oraz usprawniłam sobie sposób wyrastania. Mimo to chleb się udał. 






Składniki:
  • Zaczyn:
  • 90 g mąki
  • 55 g wody
  • 7 g suchych droższy
  • 1 łyżka cukru
  • 1/4 łyżeczki soli
  •  
  • Na chleb:
  • zaczyn
  • 450-500 g mąki
  • 100 g ciepłej wody
  • 230 g ciepłego mleka
  • 1/2 łyżki cukru
  • 2 łyżeczki soli
  • 2 łyżki oleju rzepakowego

  • Polewa skorupka:
  • 7 g suchych drożdży
  •   100 ml ciepłej wody
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżka oleju  rzepakowego
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 130 g mąki ryżowej
 
Przygotowanie:
 Zaczyn:W misie z miksera drożdże zalać ciepłą wodą, dodać cukier i odstawić na 5 minut aż na powierzchni pojawią się bańki. Dodać mąkę, sól, wyrobić elastyczne ciasto i odłożyć do podwojenia objętości. Gdy ciasto podrośnie dodać wszystkie składniki na chleb i za pomocą końcówki do wyrabiania ciasta drożdżowego(hak) wyrobić elastyczne i gładkie ciasto. Jeśli ciasto będzie się kleić dosypywać stopniowo mąki. Ciasto przykryć folią spożywczą i odłożyć w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1 godzinę. Gdy ciasto wyrośnie ponownie zmiksować (3-4 obroty) mikserem w celu odgazowania ciasta i ponownie odłożyć do wyrośnięcia. Po drugim wyrastaniu ciasto wyjąć z misy na podsypany mąką blat, uformować bochenek i ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Odłożyć na 15 minut do wyrastania. W tym czasie przygotować polewę na skorupkę. Wszystkie składniki wymieszać i odłożyć. Gdy chleb lekko podrośnie posmarować polewą i włożyć do nagrzanego piekarnika z termoobiegiem na 180 stopni.Piec około 50 minut. Pod blachę z chlebem włożyć blachę z wodą by chleb był bardziej chrupiący.
Mąkę ryżową przygotowałam domowym sposobem. Zmieliłam ryż w młynku do kawy. 


W wspólnym pieczeniu brali udział: 
 Alina z Ala piecze i gotuje
Dorota z Moje Małe Czarowanie
Lidia z Facebooka
Małgosia ze Smaki Alzacji
Paweł z Chleby.info
Agata z Kulinarne Przygody Gatity
Iza ze Smaczna Pyza
Niebieska Pistacja z Niebieska Pistacja
Monika z Matka Wariatka
Małgorzata z Po prostu Marghe
Dobrafka z Bona Apetita!
Łucja z Fabryka Kulinarnych Inspiracji
Anna z Everyaday Flavours
Piotr z Każdy może gotować

 Paulina z Buszująca w Kuchni
Anna z Teatr Gotowania
Kasia z Baby do garów! 
Justyna z Gotowanie i pieczenie – I love it

17 komentarzy:

  1. Piękny :) mój jeszcze rośnie, ale nie mogę się już doczekać tej chrupiącej skórki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajna nazwa. Śliczny chlebek. Rzeczywiście skórkę ma ciekawą. Bardzo apetyczny :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jaki uroczy! :) Mógłby się też dobrze nazywać - chlebek z wężową skórką :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pogwałciłaś ten chleb trochę mikserem, mimo tego wyszedł cudny.
    Dzieki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko nie miałam za bardzo czasu ale w sumie się nie napracowałam a chlebek rewelacyjny. :)

      Usuń
  5. Hehe, wygląda jak w cętki :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Prześliczny chlebek! Super pomysł :)
    www.brulionspadochroniarza.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja całkiem o nim zapomniałam a też chciałam piec;)) Ślicznie wyszedł! A ta skórka, mmm....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale zachęcam do upieczenia poza akcją bo jest pyszny.

      Usuń
  8. ten chlebek na pewno by zrobił furorę w naszych domach :) pyszności

    OdpowiedzUsuń
  9. Zazdroszczę tego chlebka i tak żałuję, że w ten weekend nie mogłam dołączyć do Was;-(

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny Ci wyszedł! Zazdroszczę tych cętek! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękny "tygrysek" ! Dziękuję za wspólny czas przy piekarniku :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny, dziękuje za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękny bochenek! Dzięki za wspólne wypiekanie i do następnego.
    PS. Mam identyczną doniczkę ;)

    OdpowiedzUsuń